sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Yasmina Khadra:Bagdadin kutsu

"...Kiedon kädet reisieni ympärille ja katselen kaupunkia leuka polvien välissä.
Katseeni samenee, kyyneleet nousevat kapinaan. 
Minua surettaa.
Miksi?
En osaa sanoa.
Murheeni sekoittuvat muistoihin.
Koko elämä vilisee mielessä: Kafr Karam, läheiset, kuolleet ja elävät, ihmiset joita kaipaan ja ne jotka piinaavat minua...
Kuitenkin kaikista muistoistani kirkkaimpia ovat nämä kaikkein tuoreimmat.
Lentoasemalla istunut rouva joka vilkuili kännykkäruutua, nuori isä, joka oli niin onnellinen ettei tiennyt miten päin olla, ja ne suutelevat eurooppalaiset nuoret...
Heille soisi tuhatvuotisen elämän.
Ei minulla ole oikeutta kieltää heidän suudelmaansa, tuhota heidän unelmiaan, romahduttaa heidän odotuksiaan.
Mitä minä tein omalla tulevaisuudellani?..." 

Loistava romaani "Bagdadin kutsu" (suomeksi 2007) kertoo nuoren irakilaisen miehen tarinan.
Aavikolla eristäytyneessä pikkukylässä kasvanut, väkivaltaa kaihtava nuorukainen muuttuu kokemiensa järkyttävien tapahtumien vuoksi mieheksi, joka on valmis terrotitekoihin.
Todella jännittävä ja koskettava teos, jonka luettuaan ymmärtää motiivit.

"...Ja sinä hetkenä, jolloin en uskaltanut hievahtaakaa, tiesin ettei mikään palaisi ennalleen, etten enään näkisi asioita samalla tavoin, että kammottava peto oli karjaissut syvällä sisälläni, että ennemmin tai myöhemmin, tapahtui mitä tahansa, kävi miten kävi, olin tuomittu pesemään tämän loukkauksen verellä, kunnes joet ja meret muuttuisivat yhtä punaisiksi kuin naarmu Bahian niskassa, kuin äidin silmät, isän naama ja sisuskalujani kärventävä hiillos, joka valmisti  minua jo tulevaan helvettiin.."

Kirjailija Yasmina Khadra, entinen Algeria armeijan upseeri, kirjoitti olosuhteiden vuoksi aluksi salanimellä (vaimonsa nimellä...hm...) ja paljasti oikean nimensä, Muhammed Moulessehoul,  vasta muutettuaan Ranskaan 2001.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti